|
Ramowy program szkoleń
Pierwsze szkolenie poświęcone będzie metodom i treściom edukacji ekologicznej: na poziomie wiedzy – szeroko pojętej małej ekologii, a na poziomie metodyki – aktywizującym metodom w edukacji ekologicznej. Szkolenie ma na celu zapoznanie nauczycieli z ciekawymi nowatorskimi metodami i jednocześnie przekonanie ich do tego, że zajęcia aktywizujące czy praca w grupach powinny być szkolną codziennością a nie tylko okresowym urozmaiceniem zajęć szkolnych. Chcemy pokazać, że większość tematów da się przekazać w formie aktywnej. Jednocześnie bardzo ważnym efektem szkolenia będzie ukazanie, że zagadnienia małej ekologii mogą i powinny być na stałe obecne w pracy szkoły, nie tylko w formie wydzielonych lekcji ale jako sposób spojrzenia na inne, wydawałoby się zupełnie nie związane z ekologią, tematy.
Uczestnikami szkolenia będą nauczyciele z miejscowości do 200 tys. mieszkańców, którzy formalnie zgłoszą się do udziału w projekcie. Zakładamy, że w szkoleniach weźmie udział łącznie ok. 200 nauczycieli z terenu 10 powiatów (10 szkoleń x 20 os.)
Drugie szkolenie składać się będzie z dwóch bloków. Pierwszy z nich to ukazanie możliwości realizacji treści ekologicznych na różnych przedmiotach, w trakcie szkolenia zaprezentowane zostaną (i „przerobione” w formie warsztatowej) zajęcia plastyczne, z zakresu wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o kulturze, matematyki, geografii, chemii, edukacji polonistycznej. Zaletą takiego połączenia zajęć wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego z wychowaniem ekologicznym jest to, że nie potrzeba poświęcać dodatkowych lekcji na edukację ekologiczną, w sytuacji gdy często i tak brakuje czasu na realizację programu, a z drugiej strony uczeń otrzymuje od nauczycieli różnych przedmiotów jasny i spójny przekaz, że ekologia to nie udział w akcjach kilka razy do roku, lecz że łączy się z różnymi dziedzinami wiedzy i naszego życia codziennego. Druga część szkolenia poświęcona będzie zaprezentowaniu stworzonej w Finlandii i wykorzystywanej w szkołach skandynawskich od kilkunastu lat metody edukacji ekologicznej – Green Drama. Metoda skierowana jest zarówno do młodzieży jak i osób dorosłych. Za główny cel stawia sobie zmianę zachowań i stylu życia uczestników treningu na bardziej przyjazny środowisku. Kładzie nacisk na kształtowanie wrażliwości, pogłębianie wiedzy ekologicznej i zdrowotnej oraz doskonalenie umiejętności społecznych, kreatywności i inwencji. Podczas warsztatów wykorzystuje się aktywne techniki pracy, głównie ruchowe, pantomimiczne, parateatralne, zarówno indywidualne jak i grupowe, często nawiązujące do technik treningu kreatywności.
Uczestnikami szkolenia będą nauczyciele z miejscowości do 200 tys. mieszkańców, którzy formalnie zgłoszą się do udziału w projekcie, uczestniczyli w pierwszym etapie szkolenia i wykonali zadanie w postaci zorganizowania i przeprowadzenia w swojej szkole co najmniej 5 warsztatów dla młodzieży w oparciu o metody poznane podczas pierwszego szkolenia. Zakładamy, że w szkoleniach weźmie udział łącznie ok. 160 nauczycieli z terenu 10 powiatów (10 szkoleń x 16 os.).
Trzecie szkolenie będzie miało nieco odmienny charakter od wcześniejszych. Będzie to szkolenie dwudniowe, wyjazdowe, zorganizowane w terenie charakteryzującym się dużymi walorami przyrodniczymi. Szkolenie skierowane będą do najaktywniejszych i najbardziej zmotywowanych nauczycieli, którzy zrealizowali wymagane zadania. Szkolenie poświęcone będzie dwóm zagadnieniom. Pierwsze z nich to terenowe edukacja przyrodnicza. W ramach szkolenia odbędzie się wycieczka z przewodnikiem połączona z obserwacją i badaniem przyrody. Podczas niej, oprócz poznawania przyrody danego regionu, prezentowane będą różnego rodzaju warsztaty terenowe. Na podsumowanie dnia odbędą się warsztaty poświecone zaletom i sposobom organizacji zajęć w terenie (zielonych szkół, biwaków, wycieczek przyrodniczych, ogródka szkolnego). Drugi dzień poświęcony będzie ekologii w szkolnej praktyce. Będziemy rozmawiać nt. pomysłów i trudności w podejmowaniu przez szkoły działań na rzecz środowiska, podczas warsztatów wypracujemy sposoby wprowadzania tematyki ekologiczne w codzienne życie szkoły, sposoby angażowania społeczności szkolnej.
Uczestnikami szkolenia będą nauczyciele z miejscowości do 200 tys. mieszkańców, którzy formalnie zgłoszą się do udziału w projekcie, brali udział w dwóch wcześniejszych etapach szkolenia oraz wykonali zadanie w postaci zorganizowania w macierzystej szkole szkoleniowej rady pedagogicznej w ramach wewnątrz szkolnego systemu doskonalenia nauczyciel, której celem było przekazanie zdobytej podczas szkoleń wiedzy merytorycznej jak i metodycznej z zakresu edukacji ekologicznej, a dodatkowo zainspirowanie innych nauczycieli z danej placówki do stworzenia bardziej systematycznego działania w zakresie wychowania ekologicznego.
W związku ze stopniowaniem trudności zadań zakładamy, że w trzecim etapie szkoleń weźmie udział łącznie ok. 80 nauczycieli (4 szkoleń x 20 os.). W przypadku większego niż zakładamy zainteresowania szkoleniem wprowadzone zostaną dodatkowe wymagania, które pozwolą wyłonić najbardziej zmotywowanych nauczycieli.
|
|
|
|
|
|
Co w trawie piszczy? |
Witamy na archiwalnej (2010) stronie programu szkoleniowego
„Co w trawie piszczy?”,
którego głównym celem było przeszkolenie z zakresu metod i treści edukacji ekologicznej grupy około 180 nauczycieli z miejscowości do 200 tys. mieszkańców.
W ramach projektu zorganizowane zostały cykle szkoleń w 10 miastach powiatowych.
|
|
Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
ul. Zielona 27, 90-602 Łódź
tel. 42 632 81 18, kom. 507 575 535
e-mail: office@zrodla.org
www.zrodla.org
|
Projekt dofinansowany
był ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
|
Bezpłatny program do rozliczenia podatku za rok 2023
jest już dostępny do pobrania ze strony
opp.zrodla.org
Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
|
|
|
|